IT STARTS WITH OPPORTUNITY.
Knauf gruppen
Knauf har genom åren gjort ett globalt avtryck i byggbranschen, och består idag av fyra divisioner och har en 90-årig historia bakom sig.
Knauf Gruppen
Knauf är ett tyskt, familjeägt företag som tänker långsiktigt, i generationer. Vi vill bidra till ett byggande som är säkert och hållbart. Både idag och i framtiden.
Vi tänker långsiktigt och sätter ständigt nya standarder, vilket gör byggande och renovering enklare och mer effektivt.
Knauf-koncernen är uppdelad i fyra huvuddivisioner som täcker vårt breda utbud av komponenter för byggindustrin.
-
Division för gips-, fasad- och golvsystem som erbjuder obegränsade designmöjligheter.
- 30.400 anställda
- 232 fabriker i 87 länder
- 11,3 miljarder euro i omsättning -
Energieffektiva, hållbara isoleringslösningar tillverkade av glasmineralull, stenmineralull och träull.
- 6.000 anställda
- 29 fabriker i mer än 40 länder
- 2,5 miljarder euro i omsättning
-
Modulära taklösningar för design och funktionalitet.
- 1.575 anställda
- 9 fabriker i 7 länder
- 430 miljoner euro i omsättning -
Högkvalitativa förpacknings-, skydds- och isoleringslösningar samt gjutna tekniska komponenter.
- 2.000 anställda
- 38 fabriker i 8 länder
- 400 miljoner euro i omsättning
Från ett litet familjeägt företag till en global marknadsledare
Knauf-koncernen började med en passion för byggmaterial och under vår långa och händelserika historia har vi vuxit från ett litet familjeägt företag till en global aktör på marknaden idag - allt utan att överge våra kärnvärden; Menschlichkeit, Engagemang, Partnerskap och Entreprenörskap.
Läs mer om vår historia nedan.
Hur allt började
Det hela började 1932, då två bröder och gruvingenjörer Alfons och Karl Knauf säkrade gruvrättigheterna till gipsfyndigheter i Schengensamhället (Obermosel) i Tyskland. Projektet nådde snabbt framgångar: 1933 grundades Knaufs första gipsfabrik i Perl (Moselle), Tyskland – och denna fabrik är fortfarande kärnan i produktionsteknologi för den världsomspännande Knauf-gruppen.
En ny början
Grundandet av Förbundsrepubliken Tyskland 1949 var också en tid för nystart för Knauf – sammanfallande med en milstolpe i företagets historia när företaget flyttade från Perl till Iphofen i norra Bayern.
Iphofen och ledande inom innovation
I Iphofen accelererade tillväxten av familjeföretaget som en innovativ aktör i byggmaterialindustrin. Till exempel skapade Knauf helt nya konstruktionsmetoder för produktion av helt nya gipsskivor 1958.
Första investering i ett annat byggmaterial
1970 gjorde Knauf sin första investering i ett byggmaterial som inte gjordes av gips: Perlit. Knaufs engagemang i Deutsche Perlite GmbH (i Dortmund) betonade de långsiktiga ambitionerna.
I början av 1970-talet beslutades det att hamnen i Åhus skulle byggas ut, samtidigt som danska Danogips förde förhandlingar med kommunen om att bygga en fabrik i Åhus hamn. Intresset var stort från kommunens sida då en ny industri skulle ge arbetstillfällen och mer beläggning i hamnen. I samband med de nya planerna påbörjades en utbyggnad av hamnen. Stora mängder fyllnadsmassor transporterades till Åhus och hamnområdet expanderade. Byggnaderna stod klara att tas i bruk 1976. Maskinerna installerades under 1977 och fabriken kunde köras igång i februari 1978. Under åren har fabriken succesivt byggts om och till samt anpassats till dagens höga miljö- och produktionskrav. Fabriken drevs av Danogips under åren 1976 – 1992
En ny generation ledare
I början av 1980-talet var en annan betydande förändring på väg: Nikolaus och Baldwin Knauf, söner till grundarna, tog över ledningen för koncernen. Knauf hade nu 220 produktionsanläggningar och försäljningsorganisationer i över 80 länder, 28 000 anställda över hela världen och en försäljning på 7,2 miljarder euro (2018).
Knauf förvärvade Danogips
Knauf förvärvade Danogips och därmed var Knauf Danogips fött. De första åren kördes fabriken enbart på dagtid, men efterhand som Knauf Danogips expanderade på den svenska marknaden utökades produktionen till flerskift. Till att börja med tillverkades enbart standardgipsskivor i Åhusfabriken, men efterhand har produktmixen utökats och idag produceras ett komplett skivsortiment i fabriken.
Sävsjö Plåtindusti förvärvades
Sävsjö Plåtindustri AB förvärvas av Knauf och inkluderades Knauf Danogips verksamhet.
2024
Knauf Danogips byter varumärke och företagsnamn till Knauf för att spegla företagets framtida riktning och vision.
Idag
För närvarande är ledningen för Knauf-koncernen i händerna på Dr. Uwe Knotzer, Alexander Knauf och Jörg Kampmeyer.
Vi vill skapa nya hållbara lösningar
Hållbarhetsvision
Knauf ska vara ett konkurrenskraftigt och hållbart företag – för våra kunder, medarbetare och andra intressenter. Vi uppfyller alla lagkrav, men vi vill vara bättre än så. Vår hållbarhetsstrategi baseras på FN:s Agenda 2030 samt bygg- och anläggningssektorns färdplan mot fossilfritt byggande. Vi arbetar aktivt för att bli klimatneutrala till år 2045.
Följande fem FN-mål är extra viktiga för oss på Knauf och spelar en betydande roll i vårt hållbarhetsarbete. Till varje mål har vi kopplat åtgärder som är betydelsefulla vägvisare i vårt arbete.
-
Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Bedriva intern utbildning inom hållbarhet och andra områden som främjar såväl ekonomisk tillväxt som en god tillvaro i arbetet.
-
Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Fortsätta med att bedriva produktutveckling som sker efter våra kunders behov och i linje med vår hållbarhetsstrategi.
-
Hållbara städer och samhällen
Utveckla och producera hållbara produkter som bidrar till inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara städer.
-
Hållbar konsumtion och produktion
Öka andelen återvunnet gips. Ta fram hållbara och miljövänliga förpackningar. Sträva mot miljövänlig energi i tillverkningen.
-
Bekämpa klimatförändringarna
Långsiktigt arbeta för att utveckla ett grönare sortiment. Minska CO2-utsläppen genom optimering av logistik och transport.